New CBB

Discuss constructed languages, cultures, worlds, related sciences and much more!
It is currently Thu 20 Jun 2013, 07:36

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 133 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Next
Author Message
 Post subject: Bjarmländska
PostPosted: Sat 19 Nov 2011, 07:55 
shadowlight
shadowlight

Ja, jag antar att det är dags för mig att starta en tråd också. Notera att allt i den här tråden är idéer och det mesta kommer eller kan ändras i framtiden. Kommentarer eller rättningar är mer än välkomna, hur elaka de än må vara [;)].
Jag ber om ursäkt för att eventuellt ha snott Aszevs upplägg lite för mycket.

Image
Den bjarmländska flaggan.

Idag talas det bjarmländska språket av ca. 100 000 människor runt vita havets kust, i ett område känt som bjarmland. Innan bjarmerna nådde vita havet lämnade de spår efter sig vid odegasjön, men inte ladogasjön där de troligtvis anlände någon gång under det tidiga 900-talet. De flesta tror dock att bjarmerna faktiskt lämnade spår ifrån sig vid ladogasjön, men att de runstenar som restes där har förstörts någon gång under medeltiden.

Bjarmländska klassas som ett östnordiskt språk, då det har mer gemensamt med danska och svenska än t ex isländska.

Fornbjarmländska
      tidig (900-1100)
      sen (1100-1350)
    Medelbjarmländska
      tidig (1300-1450)
      sen (1450-1600)
    Nybjarmländska
      tidig (1600-1850)
      sen (1800-)

:swe: [B)] | :usa: [:D] | :isl: [:S] | :fra: [:|] | :jpn: [:|]

Last edited by Ceresz on Sat 18 Feb 2012, 22:03, edited 4 times in total.

Profile  

Post subject: Re: Ejerska
PostPosted: Sat 19 Nov 2011, 08:19 
shadowlight
shadowlight

FORNBJARMLÄNDSKA
(ca. 900-1350)
Den äldre fornbjarmländskan (ca. 900-1100) var språket i princip detsamma som fornnordiskan, med några få förändringar i vokalsystemet. Framförallt försvann de nasala vokalerna någon gång innan 1100-talet, antagligen ungefär 1050. Nya nasala vokaler uppstod senare, innan sekvenserna /mb nd ng/. Detta är dock en senare innovation som inte tros ha kommit till förrän det tidiga 1200-talet, med andra ord under den yngre fornbjarmländskans tiden. För det mesta följde fornbjarmländskan de typiska östnordiska förändringarna. Diftongerna /æi̯/ och /øy̯/ blev /eː/ och /øː/ relativt tidigt i fornbjarmländskan, men /ɑu̯/ behölls. /æ/ slogs ihop med /e/.

Någonstans mellan 11- och 1300-talet blev sekvenserna /sj kj gj/ → /ɕ t͡ɕ d͡ʑ/. <ʀ> behölls för det mesta. Sekvensen <hv> blev [xv] när /w/ blev /v/. Under 1300-talet dök en svarabhaktivokal upp i formen av [ə] framför de stavelsebärande konsonanterna /r/, /l/ och /n/. Sekvensen /hl/ behölls sporadiskt som /gl/, t ex: glaupa från hlaupa.

FONOLOGI
Fornbjarmländskan skrevs med två olika skriftsystem under sin 450-år långa historia. Under den äldre perioden (ca. 900-1100) användes runor, specifikt den yngre futharken; under den yngre perioden (ca. 1100-1350) användes det kyrilliska alfabetet—mest av lärda män och präster.

Vokalsystemet
Jag kommer att skilja på två vokalsystem, ett tryckstarkt och ett trycksvagt. Det tryckstarka vokalsystemet innehöll både monoftonger och diftonger (endast en av de fornnordiska diftongerna överlevde i fornbjarmländskan). Det trycksvaga systemet innehöll endast monoftonger. De tryckstarka vokalerna stod i stavelser som har tryck (både primärt och sekundärt), medan de trycksvaga vokalerna stod i stavelser utan tryck.

Tryckstarka vokaler
Yngre fornbjarmländskan (ca. 1100-1350) hade 15 tryckstarka vokaler, som visas nedanför.
Image
1Notera att <æ> och <œ> är långa vokaler /æː/ och /øː/, trots bristen på accent. Notera även att <a> och <á> är bakre, med andre ord /ɑ/ respektive /ɑː/.

Diftonger
Den enda diftongen som överlevde i fornbjarmländskan var au; ei och øy slogs ihop med é och œ.

Trycksvaga vokaler
Om man inte räknar med svarabhaktivokalen e, fanns det endast tre trycksvaga vokaler i fornbjarmländskan, representerade av i, u och a. Antagligen uttalades dessa: [ɪ], [ʊ] och [a].

Konsonantsystemet
Vi räknar med att fornbjarmländskan hade 20 konsonant (24 om man räknar med allofonerna).
Image
1sj, kj, gj och ʀ uttalades som /ɕ/, /t͡ɕ/, /d͡ʑ/ och /rʲ/.

Allofoner
Det är mycket möjligt att k och g ofta uttalades [kʲ] och [gʲ] framför främre vokaler, men det kan vi inte veta. Detsamma gäller /h/ och /j/, som mycket väl kan ha haft uttalen [ç] respektive [ʝ] framför främre vokaler.
g - Uttalades som [g] i början på ord; som [k] framför /t/, /s/ och andra obetonade konsonanter, och som [ɣ] i en betonad omgivning samt i slutet av ord.
    galinn - [ˈgɑlinː]
    saga - [ˈsɑɣɑ]
f - Uttalades som [f] i början på ord, och som [v] i en betonad omgivning samt i slutet av ord.
    faðir - [ˈfɑðir]
    haf - [ˈhɑf]
þ - Uttalades som [θ] i början på ord, och som [ð] i en betonad omgivning samt i slutet av ord. [ð] kommer att skrivas ð.
    þá - [ˈθɑː]
    móðir - [ˈmoːðir]
h - Uttalades som [x] framför /v/, annars som [h].
    hafa - [ˈhɑfɑ]
    hvíteʀ - [ˈxviːtərʲ]
n - Uttalades som [ŋ] framför /k/ och /g/, annars som [n].

Last edited by Ceresz on Tue 22 Nov 2011, 15:32, edited 8 times in total.

Profile  

PostPosted: Sat 19 Nov 2011, 08:25 
admin
admin

Ceresz wrote:
Ja, jag antar att det är dags för mig att starta en tråd också.
Ja!
Ceresz wrote:
Kommentarer eller rättningar är mer än välkomna, hur elaka de än må vara [;)].
Är detta en invit? [>:D]
Ceresz wrote:
Jag ber om ursäkt för att eventuellt ha snott Aszevs upplägg lite för mycket.
Det är ändå innehållet som räknas!

Ceresz wrote:
flagga
Jag gillar flaggan! Färgschemat ger mig känslan av ett ryskt minoritetsfolk med nyskapad flagga på 90-talet typ [:P]

Ceresz wrote:
Namnet ejerska tros härstamma från fornordiskans ægir eller ægiʀ.
Hur kommer det sig att de började kalla sig själva för ett gudanamn sådär? Verkar lite suspekt imo
Ceresz wrote:
Idag talas språket av ca. 100 000 människor runt vita havets kust, där det har talats sedan det tidiga 1000-talet.
Helt rimligt, om man bara justerar historien så att ett sånt befolkningsunderlag finns.
Ceresz wrote:
ladogasjön där de troligtvis anlände någon gång under det tidiga 900-talet.
Varifrån?

Ceresz wrote:
Ejerska klassas oftast som ett östnordiskt språk, då det har mer gemensamt med t ex danska och svenska än isländska.
Oftast? :wat:

Ceresz wrote:
    Fornejerska
      tidig (900-1100)
      sen (1100-1350)
    Medelejerska
      (1300-1600)
    Nyejerska
      tidig (1600-1850)
      sen (1800-)
Någon särskild anledning till att du delar upp 2-1-2?

I övrigt, fin början, men jag vill ha lite mer kött på benen! Vad är det för folk som talar detta? Är de del av Ryssland? Egen stat?

Profile  

PostPosted: Sat 19 Nov 2011, 08:32 
admin
admin

Ceresz wrote:
Från 900-1100 var språket i princip detsamma som fornnordiskan, med några få förändringar i vokalsystemet. Framförallt försvann de nasala vokalerna någon gång innan 1100-talet, antagligen ungefär 1050. Nya nasala vokaler uppstod senare, innan sekvenserna /mb nd ng/. Detta är dock en senare innovation som inte tros ha kommit till förrän det tidiga 1200-talet. För det mesta följde fornejerskan de typiska östnordiska förändringarna.
Bra och realistiskt.

Ceresz wrote:
Diftongerna /æi̯/ och /øy̯/ blev /eː/ och /øː/ relativt tidigt i fornejerskan, men /ɑu̯/ behölls. /æ/ slogs ihops med /e/.
Så även detta.

Ceresz wrote:
Någonstans mellan 11- och 1300-talet blev sekvenserna /sj kj gj/ → /ɕ t͡ɕ d͡ʑ/.
Med tanke på geografisk isolering ser jag inga problem med det här heller.

Ceresz wrote:
<ʀ> behölls för det mesta.
Du syftar på ljudet eller?

Ceresz wrote:
Under 1300-talet dök en svarabhaktivokal upp i formen av [ə] för att bryta upp obekväma konsonantkluster som slutade på /r/, /l/ eller /n/.
Framför stavelsebärande (syllabiska) konsonanter m.a.o?

Ceresz wrote:
<ǫ> var /ɑ/ (stavas som <a>).
Var förekom detta?

Ceresz wrote:
/hl/ behölls sporadiskt som /gl/, t ex: glaupa från hlaupa.
Inte helt östnordiskt, men coolt [:)]

Ceresz wrote:
Fornejerskans utbredning under det tidiga 1300-talet.
Kanske bara är jag, men tycker du inte att området är lite litet?

Ceresz wrote:
Yngre fornejerskans vokalsystem såg ut såhär:

Konsonanterna såg ut såhär:
Rimligt och inte för drastiskt [:)]

Ceresz wrote:
Bör jag kanske inkludera /x/, trots att ljudet endast existerar framför /v/ i början på ord?
Tycker jag inte behövs, det är ju bara att notera det som allofon av /h/ framför /v/.

Profile  

PostPosted: Sat 19 Nov 2011, 08:32 
shadowlight
shadowlight

Aszev wrote:
Är detta en invit? [>:D]

Om du känner för det så [:P].
Aszev wrote:
Det är ändå innehållet som räknas!

[:)]

Aszev wrote:
Jag gillar flaggan! Färgschemat ger mig känslan av ett ryskt minoritetsfolk med nyskapad flagga på 90-talet typ [:P]

Haha, tackar. Jo, någon gång under 1900-talet kommer den nog skapas. Måste bara lösa lite historiska grejer innan jag kan bestämma mig.

Aszev wrote:
Hur kommer det sig att de började kalla sig själva för ett gudanamn sådär? Verkar lite suspekt imo

Jag håller med dig där, jag råkade bara gillade "ejerska" som namn. Antingen byter jag ut det senare eller så kopplar jag det till nåt annat [;)].
Aszev wrote:
Helt rimligt, om man bara justerar historien så att ett sånt befolkningsunderlag finns.

Ja, man vill ju inte överdriva -- iaf inte jag.
Aszev wrote:
Varifrån?

Östra Sverige lär det väl bli. Har inte riktigt bestämt mig. Nu ger du mig lite jobb att göra [;)]. Tidigare har jag använt "birka" osv som utgångspunkt.

Aszev wrote:
Oftast? :wat:

Borde kanske omformulera det där lite.

Aszev wrote:
Någon särskild anledning till att du delar upp 2-1-2?

Inte direkt. Uppdelning kommer nog ändras när jag börjar skriva lite om historian.

[quote="Aszev"I övrigt, fin början, men jag vill ha lite mer kött på benen! Vad är det för folk som talar detta? Är de del av Ryssland? Egen stat?[/quote]
Mer kött är på gång! Jag måste fortfarande skissa upp verben osv innan jag kan bidra med smaskiga rätter [;)]. Jag skulle vilja ge dem en egen stat, men det beror helt och hållet på om jag skulle kunna skriva in det på ett snyggt sätt.

Profile  

PostPosted: Sat 19 Nov 2011, 08:40 
shadowlight
shadowlight

Aszev wrote:
Du syftar på ljudet eller?

Japp.

Aszev wrote:
Framför stavelsebärande (syllabiska) konsonanter m.a.o?

Ja, precis. För att sno ditt exempel:
:non: fiskʀ
Image fiskeʀ

Aszev wrote:
Var förekom detta?

Jag vet inte riktigt. Jag vill helt enkelt ha <arn> för <örn> [:P]. Kanske onödigt att påpeka?

Aszev wrote:
Inte helt östnordiskt, men coolt [:)]

Nej, kanske inte. Dock roligar än att säga hej då till /hl/ helt [:)]. Existerar det inte i nån dialekt? Jag har för mig att jag har sett det nånstans... hmm.

Aszev wrote:
Kanske bara är jag, men tycker du inte att området är lite litet?

Äh, ja, det kan det nog mycket väl vara. Jag ska fundera på att sträcka ut det lite mer [;)].

Aszev wrote:
Rimligt och inte för drastiskt [:)]
Tycker jag inte behövs, det är ju bara att notera det som allofon av /h/ framför /v/.

Okej & okej [:)]. Tack så mycket för kommentarerna. Tror att jag ska sitta uppe ett tag till och tänka på dina förslag.

Profile  

PostPosted: Sat 19 Nov 2011, 08:43 
shadowlight
shadowlight

Quote:
At the end of the 10th and early 11th century initial - h before - l , - n and - r was still preserved in the middle and northern parts of Sweden, and is sporadically still preserved in some northern dialects as g- , e.g. gly (lukewarm), from hlý R .

Det var där jag fick idén om /gl/ ifrån [;)].

Vad tycker du om det här istället? Hade tänkt spara dialekter tills medelejerskan, men vad fan:
Image
Jag vet att jag vill ha dem i det röda området, men det kanske borde finnas mindre grupper också (rosa och lila)?

Profile  

PostPosted: Sat 19 Nov 2011, 08:55 
admin
admin

Det låter som att du vill eliminera o-svans helt och hållet egentligen. Du förvirrade mig bara med dina <> [:)]

Sträck ut området ännu mer tycker jag. På den här tiden kan man gott höfta till lite mer. Sedan när politiska etablissemang börjar göra sig mer gällande kan de ju begränsa sig.

Alright, ja men som sagt gillar jag din idé för /hl/.

Så, om de kom från östra Sverige.. rimligtvis Svealand/Uppland nånstans. Du skulle kunna använda dig av källor som Bjarmland, Svitjod, Svea, Rus, Gårda för namnet. Inte för att ejerska inte funkar, men imho borde du ha ett annat ursprung än guden [:)]

Profile  

PostPosted: Sat 19 Nov 2011, 08:58 
shadowlight
shadowlight

Aszev wrote:
Det låter som att du vill eliminera o-svans helt och hållet egentligen. Du förvirrade mig bara med dina <> [:)]

Ja, precis. Ursäkta besväret ;P.

Aszev wrote:
Sträck ut området ännu mer tycker jag. På den här tiden kan man gott höfta till lite mer. Sedan när politiska etablissemang börjar göra sig mer gällande kan de ju begränsa sig.

Det har du rätt i. De kanske visar sig vara snälla mot Novgorod-borna som kommer dit nån gång under 1100-talet [;)].

Aszev wrote:
Alright, ja men som sagt gillar jag din idé för /hl/.

Så, om de kom från östra Sverige.. rimligtvis Svealand/Uppland nånstans. Du skulle kunna använda dig av källor som Bjarmland, Svitjod, Svea, Rus, Gårda för namnet. Inte för att ejerska inte funkar, men imho borde du ha ett annat ursprung än guden [:)]

Då är vi två [:)].

Ja, Svealand/Uppland lär vara det troligaste. Hmm, ja. Jag ska fundera på det. Ruska använde jag ett tag tidigare, men jag fastnade aldrig för det [:S].

Edit: Att sno namnet från Bjarmaland gillar jag dock! Får man vara så fräck att kalla det bjarmska tills vidare?

Profile  

PostPosted: Sat 19 Nov 2011, 09:07 
admin
admin

Vad sägs om bjarmländska?

Profile  

PostPosted: Sat 19 Nov 2011, 09:10 
shadowlight
shadowlight

Ja, det funkar ju iaf tillsvidare, så jag kör på det [;)]. Ska uppdatera tråden nu och sen gröta vidare med grammatiken. Vet inte om jag pallar dela med mig av böjningsmönsterna, men jag ska försöka fixa lite exempel-meningar snart. Typ fejkade "runristningar".
Image
:?:
Du kan gärna få kladda på den här med ditt förslag, om du har nåt [:P].
(Ignorera texten, ska fixa den senare)

Profile  

Post subject: Re: Bjarmländska
PostPosted: Tue 22 Nov 2011, 15:04 
shadowlight
shadowlight

Jag har uppdaterat, fyllt ut och städat upp mina öppningsposter.

Morfologi
Fornbjarmländskans böjningsmönster var i princip desamma som fornnordiskans, dock slogs ia- stammar ihop med vanliga a- stammar och -, iô-- och vô- stammar slogs ihop med ô-stammar. s-genitiv blev allt vanligare under den äldre perioden, men ändelsen - stod fortfarande starkt kvar.

Last edited by Ceresz on Wed 23 Nov 2011, 13:52, edited 1 time in total.

Profile  

PostPosted: Tue 22 Nov 2011, 15:33 
admin
admin

Vad hände med flaggan? [:(]

Profile  

PostPosted: Tue 22 Nov 2011, 15:35 
shadowlight
shadowlight

Jag testar en ny design. Gillar du den inte [:P]? Jag har alltid gillat den här, men jag ville inte sno den [:S].

Vill skriva ett inlägg men jag kan inte komma på vad fan jag ska skriva om [o.O]. Jag kanske borde posta ett språkligt exempel snart. En gammal runa kanske [>:D]?

Profile  

PostPosted: Tue 22 Nov 2011, 15:46 
admin
admin

Jo den är fin, men jag tyckte den du hade var charmig [:)]

Förslag på vad du kan skriva om...hm... ljudförändringar? historia? grammatik? folket?

Förresten kallar du folket för bjarmer? Mitt förslag hade varit bjarmländare, så skulle bjarmer kunna syfta på de ursprungliga invånarna, som jag antar var nåt finskt-ugriskt folk.

Profile  

PostPosted: Tue 22 Nov 2011, 15:53 
shadowlight
shadowlight

Hehe, okej. Kanske byter tillbaka senare.

Jo, men utan att bidra med böjningsmönster blir det ganska tomt [:P]. Aja, jag får försöka fixa nåt...

Hmm, det kan nog vara en bra idé faktiskt.

Profile  

PostPosted: Tue 22 Nov 2011, 16:01 
ice
ice

Jag tycker att man aldrig skall inleda med stor bokstav när man visar upp ord eller böjningar så här, så länge som icke stavningen kräver det (som tyska, som man bör göra det för), i och med att det är mycket lättare att visa när något skall vara stort, om man ej väntar sig det, eller tvärt om, om man håller sig enhetlig med det.

Kan rätt fått säga just nu. Det är isländska med -er i staden för -ur, och utan mysiga omljud. [:P] Inget fel med det.

TILLÄGG:
Nu såg jag frambörden av första ordet där! Spännande.

Profile  

PostPosted: Tue 22 Nov 2011, 16:04 
shadowlight
shadowlight

Skógvur wrote:
Jag tycker att man aldrig skall inleda med stor bokstav när man visar upp ord eller böjningar så här, så länge som icke stavningen kräver det (som tyska, som man bör göra det för), i och med att det är mycket lättare att visa när något skall vara stort, om man ej väntar sig det, eller tvärt om, om man håller sig enhetlig med det.

Ja, kanske det. Inte för att det spelar så stor roll just nu, då jag ändå kommer ändra på inlägget snart [:P]. Måste planera vad jag vill skriva och hur jag vill formulera det.

Skógvur wrote:
Kan rätt fått säga just nu. Det är isländska med -er i staden för -ur, och utan mysiga omljud. [:P] Inget fel med det.

Mjo, kanske, men det här är bara början trots allt. Dock finns det redan en hel del som skiljer språken åt.

Profile  

PostPosted: Tue 22 Nov 2011, 16:09 
admin
admin

Vill bara understryka att fornnordiska varianter på den här tiden inte ska va så annorlunda heller [:)] (som Skógvur också påpekade)

Fornjelskan är ju väldigt snarlik både fornsvenska och -isländska, som den också ska vara!

Profile  

PostPosted: Tue 22 Nov 2011, 16:11 
shadowlight
shadowlight

Självklart, självklart. Sparar på de knäppa grejerna till medelbjarmländskan [;)]. Kommer nog inte vara lika galet som du har gjort det, dock [:P]. Äsch, jag satsar på att posta böjningarna. Har inte mycket annat att dela med mig av just nu ändå.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 133 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Next

All times are UTC + 1 hour [ DST ]