Suomen kielen keskusteluketju | Finnish Conversation Thread

A forum dedicated to the studying of natural languages and for discussions in languages other than English.
Post Reply
tev
cuneiform
cuneiform
Posts: 104
Joined: 08 Mar 2011 21:22

Suomen kielen keskusteluketju | Finnish Conversation Thread

Post by tev »

Hei,
minä opin suomea :)
Ehkä haluavat kirjoitaa täällä.
Koska loydän usein ihmiset.
Sanareĥo hama ya sanoya.("live the moment")

native :deu:
maybe fluent :eng:
translateable :lat:
learning :fin:
my conlang: :con: Vanaya
Systemzwang
greek
greek
Posts: 541
Joined: 15 Aug 2010 15:48
Contact:

Re: suomi

Post by Systemzwang »

tev wrote: Ehkä haluavat kirjoittaa täällä.
this isn't a place pro-drop would be permissible.
(It's rather restricted when it comes to third person.)
Koska loydän usein ihmiset.
because you often find the humans?
tev
cuneiform
cuneiform
Posts: 104
Joined: 08 Mar 2011 21:22

Re: suomi

Post by tev »

Systemzwang wrote:
Koska loydän usein ihmiset.
because you often find the humans?
Of course it is "koska hakean ihmiset"
Sanareĥo hama ya sanoya.("live the moment")

native :deu:
maybe fluent :eng:
translateable :lat:
learning :fin:
my conlang: :con: Vanaya
Systemzwang
greek
greek
Posts: 541
Joined: 15 Aug 2010 15:48
Contact:

Re: suomi

Post by Systemzwang »

tev wrote:
Systemzwang wrote:
Koska loydän usein ihmiset.
because you often find the humans?
Of course it is "koska hakean ihmiset"
still makes no sense. (I'd presume you want the partitive object there - but I have a sneaking suspicion you're mistranslating something from English by just looking it up in a half-assed dictionary that gives no indications as to the usage of words. What you're trying to say there feels very awkward, and the new verb you put there is misinflected too - haen.)
User avatar
MONOBA
greek
greek
Posts: 462
Joined: 04 Dec 2010 14:22

Re: suomi

Post by MONOBA »

Mitäs tässä? Onkos joukossamme joitakin suomenkielen opiskelijoita?
Systemzwang
greek
greek
Posts: 541
Joined: 15 Aug 2010 15:48
Contact:

Re: suomi

Post by Systemzwang »

MONOBA wrote:Mitäs tässä? Onkos joukossamme joitakin suomenkielen opiskelijoita?
Ilmeisesti. Ilmeisestikin tarvitsevat jonkun verran apua, mutta eivät ota sitä vastaan.
User avatar
MONOBA
greek
greek
Posts: 462
Joined: 04 Dec 2010 14:22

Re: suomi

Post by MONOBA »

Voisiko joku korjata seuraavan tekstin?
No mitä sanoa. Aikaa on paljon kulunut viimeisestä päivityksestäni. En oikeastaan muista, mihin viimein päättyi, enkä tietäisi mistä aloittaa.
 Istun töissä, Savulahden keskuudessa sijaitsevassa hostelissa yövuorolla. Voin olla pitkiin aikoihin yksin yhtään sielua näkemättä. Minulla on siis aika paljon aikaa, nyt kuin opettaminen on jo lopussa. Olen ahertanut kieleni määrittelyn. Olen kirjoittanut lukemattomasti ja kaikki etenee hurjaa vauhtia, ainakin aikaisemmisiin versioihin verrattuna. Olen myös ollut tosi hyvä saamen kielen opiskelija. Taitavuuteni siinä on kasvanut huomattavasti. Ensi lumeet on saapuneet vasta muutama päivä sitten. Toisaalta en ole harujoitellut suomeani kovin paljon viime aikoina. Voisin kai, mutta olen ollut niin paljon sisällä, etten ole viitsinyt ketään näkemään.
Nyt lähtö kotimaahan jouluksi lähestyy ja jännitys suurenee. En ole nähnyt perhettäni lähes vuoteen. Äiti on muuttanut uuteen asuntoon, myynyt lapsuudenkotimme ja lähtenyt entisestä väliaikasesta asunnostaan. Isälla on diagnosoitu valtimonlaajentuma munuaisten ja sydämen välillä. Muttei sen ole oltava vielä vahingollinen.
Jónallakin kaikki menee hyvin. Hän hyppää nyt itsenäiseen työmaailmaan hänen ja neljän muiden ystävien perustamalla yhtiöllä. He ovat jo valinneet nimen. Heille tulee annettua paljon apua lahjakkaista ja avuliaista ystävistä. Yhtiön majoitus on Kaffi Hljómalindin yläpuolella, toisessa kerroksessa pienessä ullakossa. Toivottavasti siitä tulee menestys. Olen tosi innokas auttamaan heitä ja olisin ylpeä jos saisin osallistua heidän onnistumiseen.
Meillä menee hyvin ja uusi asunto on mahtava.
En jaksa odottaa pääsemään uudestaan kuntosaliin trainaamaan uuden vuoden jälkeen. Minusta tuntuu joskus, että selkälihakseni ovat näivettyneet liiallisen istumisen takia. Mutta pyöräilen välillä töihin ja takaisin. Kipu johtuu varmasti siitä, että lauantaina (?), yhtiön perustajat (Jóna mukaan luettuna) kokoontuivat meidän luona ja siihen joutui juoduksi vähän viinaa. Sitten me mentiin Bakkukseen, jossa puuhailin nostelemassa ystäviäni kiihkeästi tanssien, niin kun minulla on tapana tehdä. Minulla on tästä ollut koko selkä kipeänä. Vanhenenpa.
Ja näin se suunnilleen kävi.
Toivottavasti tämä oli ymmärrettävää.
Kiitos avusta.
Prinsessa
runic
runic
Posts: 2647
Joined: 07 Nov 2011 14:42

Re: suomi

Post by Prinsessa »

Sinä tykkäät kaikista kielistä, joista minä tykkään, Monoba! Oletko kanadalainen? Kuinka vanha olet? Puhut monia kieliä!
User avatar
MONOBA
greek
greek
Posts: 462
Joined: 04 Dec 2010 14:22

Re: suomi

Post by MONOBA »

Haha. Meillä on todennäköisesti hyvä maku!

Olen Montrealista kotoisin, mutta en kutsuisi itseäni kanadalaiseksi, kosken koskaan ole käynyt lännessä, ja itämaakunnat muodostavat keskenään tiukemman "kansalaisuuden" kuin Quebec tekee muiden läänien kanssa. Minun mielestä, olen itämeriläinen, enkä kanadalainen. En vihaa kanadaa, mutten tunne yhtä mitään yhteisyyttä "Kanadaan", vaikka me olemmekin parempia kuin Amerikkalaiset.

Olen kaksikymmentä kolme vuotta vanha. Entäs sinä?
AK-92
cuneiform
cuneiform
Posts: 77
Joined: 04 Apr 2011 14:58
Location: kouvostoliitto

Re: suomi

Post by AK-92 »

MONOBA wrote:Haha. Meillä on todennäköisesti hyvä maku!

Olen Montrealista kotoisin, mutta en kutsuisi itseäni kanadalaiseksi, kosken koskaan ole käynyt lännessä, ja itämaakunnat muodostavat keskenään tiukemman "kansalaisuuden" kuin Quebec tekee muiden läänien kanssa. Minun mielestä, olen itämeriläinen, enkä kanadalainen. En vihaa kanadaa, mutten tunne yhtä mitään yhteisyyttä "Kanadaan", vaikka me olemmekin parempia kuin Amerikkalaiset.

Olen kaksikymmentä kolme vuotta vanha. Entäs sinä?
Ei kai sinuu haittaa jos mie vähän kommentoin siun kiältä? Kun mie vaan sitä, että tua "kosken koskaan ole käynyt lännessä" ois varmaa luontevammin "koska en ole koskaan käynyt lännessä" tai, jos haluat enemmän puhekiälisempänä, niin "koska en oo koskaa käyny lännessä". Tai ainakin mun korvaan tää kuulostaa luonnollisemmalta. Itämeriläinen... meinasin aluks sanoo että se on itämereläinen, mut tarkemmin ajatellen en ookkaa ihan varma. Mitä sie muuten tarkotat sillä?

Ainii, ja sitten "mutten tunne yhtä mitään..." pitäis olla "tunne yhtää(n) mitää(n).

Mutta muuten on ihan hyvää kiältä:D
Ja on täysin mahollista, että muutamassa kohassa höpisen omiani:D
ɑɬœø
taylorS wrote: Something about the word "child" seems to lend itself to attracting redundant pluralization.
User avatar
MONOBA
greek
greek
Posts: 462
Joined: 04 Dec 2010 14:22

Re: suomi

Post by MONOBA »

Hei, kiitos korjauksistasi. On usein näin, etten tiedä, kumpaa kielimuotoa haluan käyttää. Minusta tuntuu, että vieraana on asianmukaisempaa käyttää kirjakieltä, mut joskus kyl ei huvita se :).

Koska en > kosken on varmasti vanhentavalta vaikuttava, mutta pidän kaikista noista kontraktioista/supistumista. Antaa kielen kuulostaa vähän "kauniimmalta" jollakin tavalla. Ja se meriläinen/mereläinen-juttu, en itsekään tiedä, kumpi on parempi. Mutta sillä tarkoitin sitä, mitä me kutsutaan itämerenlääneiksi (maritime provinces).

Mää meinaan mennä toukokuussa Helsinkiin ekaks kerraks enkä oo oikeastaan saanut paljon harjoitteluakaan puhekielessä, joten pitäs kyl ruveta opettelemaan enemmän sitä. Sää näemmä kirjoitat täällä pelkkää murretta, mut mistäpäin sää oot? Jos muistan mun läksyjä, nii se "kiäli" ois jostain idästäpäin vai?

Mua kiinnostaa murteet ihan kovasti, mut en niistä paljoakaan tiedä, vaikka oonkin lukenut niistä valtavasti. Onpas paljon muistettavaa!
AK-92
cuneiform
cuneiform
Posts: 77
Joined: 04 Apr 2011 14:58
Location: kouvostoliitto

Re: suomi

Post by AK-92 »

Ai säää vai:D? Mie oon suuresta ja mahtavasta Kouvostoliitosta, joka myäs Suur-Kouvolana tunnetaan, joka myäs Kouvolana tunnetaan, joka myäs entisenä Valkealana tunnetaanXD.
Murteista puheenollen, minust on aika hauskaa kun eräissä murteissa, olikohan se nyt pohjanmaan musteissa, d ääntyy r:nä. Tästä johtuen näissä murteissa sanat veden ja veren ääntyy samalla tavallaXD. Sekin on aika hienoo, kun savolaisissa murteissa on liudentuneita konsonantteja:D. Oma murteeni on aika tylsä, diftongit hiukan avonaisempii kuin yleiskiälessä ja nen-pääte ääntyy usein pelkkänä n:nä.
ɑɬœø
taylorS wrote: Something about the word "child" seems to lend itself to attracting redundant pluralization.
User avatar
Omzinesý
mongolian
mongolian
Posts: 4079
Joined: 27 Aug 2010 08:17
Location: nowhere [naʊhɪɚ]

Re: suomi

Post by Omzinesý »

Ai täälläki keskustellaa taas. Keskustellaampa. En kyl osaa kirjottaa puhekieltä koska se o niinku puhuttuu. Toivottavasti en veä yli.
Kymi ei muuten oo ollenkaan tylsä murre. Oon nyt jonkun verran opiskellu suomen etymologiaa ja se oikeestaan mainitaan useimmiten. Ei sillä, ite kyllä inhosin sitä puheenpartta kun asustin siinä naapurikunnassa, joka ilmeisesti pian yhtyy Kot-Ham-cityksi.
My meta-thread: viewtopic.php?f=6&t=5760
AK-92
cuneiform
cuneiform
Posts: 77
Joined: 04 Apr 2011 14:58
Location: kouvostoliitto

Re: suomi

Post by AK-92 »

Kuntaliitokset on perseestä. Kouluruoka ei enää oo nii hyvää kun ennen. En esimerkisi muista, koska oisin viimeksi saanu lihapiirakkaa, feta-juustoo tai perunavelliä. Muutama viikko sitten oli sentää pitkäst aikaa poronkäristystä^.^
ɑɬœø
taylorS wrote: Something about the word "child" seems to lend itself to attracting redundant pluralization.
User avatar
CrazyEttin
sinic
sinic
Posts: 435
Joined: 28 Feb 2011 19:43

Re: suomi

Post by CrazyEttin »

AK-92 wrote:Kuntaliitokset on perseestä. Kouluruoka ei enää oo nii hyvää kun ennen. En esimerkisi muista, koska oisin viimeksi saanu lihapiirakkaa, feta-juustoo tai perunavelliä. Muutama viikko sitten oli sentää pitkäst aikaa poronkäristystä^.^
Kuntaliitokset on hyvä asia ja kouluruoka on (yleensä) hyvää (Tai vähintäänkin syömäkelpoista).
AK-92
cuneiform
cuneiform
Posts: 77
Joined: 04 Apr 2011 14:58
Location: kouvostoliitto

Re: suomi

Post by AK-92 »

CrazyEttin wrote: Kuntaliitokset on hyvä asia ja kouluruoka on (yleensä) hyvää (Tai vähintäänkin syömäkelpoista).
Kouluruaka oli yleensä ihan hyvää ennen kuntaliitosta. Nyt se on joskus ihan hyvää, välistä kohtuullista ja välistä sellasta scheissea, että oksat pois. Mutta jostain syystä kukaa ei koskaa pitäny pinaattikeitosta. Kerran ala-asteella eräs luokkatoverini jopa oksensi ruakalassa syädessään pinaattikeittoa. Ja Valkealalla meni muutenkin ihan hyvin ennen kuntaliitoksii.
ɑɬœø
taylorS wrote: Something about the word "child" seems to lend itself to attracting redundant pluralization.
User avatar
CrazyEttin
sinic
sinic
Posts: 435
Joined: 28 Feb 2011 19:43

Re: suomi

Post by CrazyEttin »

AK-92 wrote:
CrazyEttin wrote: Kuntaliitokset on hyvä asia ja kouluruoka on (yleensä) hyvää (Tai vähintäänkin syömäkelpoista).
Kouluruaka oli yleensä ihan hyvää ennen kuntaliitosta. Nyt se on joskus ihan hyvää, välistä kohtuullista ja välistä sellasta scheissea, että oksat pois. Mutta jostain syystä kukaa ei koskaa pitäny pinaattikeitosta. Kerran ala-asteella eräs luokkatoverini jopa oksensi ruakalassa syädessään pinaattikeittoa. Ja Valkealalla meni muutenkin ihan hyvin ennen kuntaliitoksii.
Outoja luokkakavereita jos oksentaa pinaattikeiton takia. :D
AK-92
cuneiform
cuneiform
Posts: 77
Joined: 04 Apr 2011 14:58
Location: kouvostoliitto

Re: suomi

Post by AK-92 »

Olen tuntenu monii miälenkiintosii tyyppei:D
ɑɬœø
taylorS wrote: Something about the word "child" seems to lend itself to attracting redundant pluralization.
AK-92
cuneiform
cuneiform
Posts: 77
Joined: 04 Apr 2011 14:58
Location: kouvostoliitto

Re: suomi

Post by AK-92 »

Heh. Huamen on penkkarit! \()/. Onkos täällä muita abinoita:D?
ɑɬœø
taylorS wrote: Something about the word "child" seems to lend itself to attracting redundant pluralization.
User avatar
Omzinesý
mongolian
mongolian
Posts: 4079
Joined: 27 Aug 2010 08:17
Location: nowhere [naʊhɪɚ]

Re: suomi

Post by Omzinesý »

Valitettavasti oli ja meni jo, mutta taidanpa mennä Karhulan lukiolle kärkkymään karkkia. Kiitti vinkistä.
My meta-thread: viewtopic.php?f=6&t=5760
Post Reply