New CBB

Discuss constructed languages, cultures, worlds, related sciences and much more!
It is currently Wed 19 Jun 2013, 18:58

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 153 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Next
Author Message
 Post subject: Re: suomi
PostPosted: Mon 12 Mar 2012, 22:08 
cuneiform
cuneiform

Heh, tänää oli äikän essee-koe. Yllättävän vaikeeta saada neljä sivuu tekstii:DDD:(
Ja pari viikkoo takaperin oli abi-risteily ja sehän se vasta mukavaa olikin:D.

Muuten, niille joita kiinnostaa, ja eivät ennestään tiiä, tässä murteessa jota mie puhun, hyvin usein d:t putoavat pois sanoista, niin myös sanassa "saada". On tärkeää huomata, että saa'a ei suinkaan äänny
samalla tavalla kuin sana saa, vaan siinä pitkän a:n jälkeen tulee lyhyt a. Joku viksumpi(omnis:D) voi selittää hianommilla termeillä ja selkeemmin, mitä mie tarkotan.

taylorS wrote:
Something about the word "child" seems to lend itself to attracting redundant pluralization.

Profile  

PostPosted: Sun 18 Mar 2012, 21:13 
mayan
mayan

Kyllä, kirjottaminen (päätin juuri alkaa jättää i:n pois epävirallisissa yhteyksissä) on vaikeeta, ainakin ennen kun pääsee alkuun. Itse kyllä muistaakseni alkuun päästyäni raapustin ylipitkän. Oli jo pelkona, ettei sensori jaksa lukea, ja vähentää pisteitä. Mutta lasten ja vanhempain suhde oli niin jännä aihe. Ylioppilas esseet 2010 -kirjaan en kyllä päässyt, ihan mälsää.
Mistäs sinä sen sitten kirjoitit? Oliko puolet aiheista taas älyvapaita, kuten "ihmisoikeudet aikamme taiteessa, käytä runoa aineistona."

Mitähän minä saada-verbin infinitiivistä sanoisin? Kahden vokaalin väliin jäävää taukoa, joka seemiläisissä kielissä on oikea konsonantti, kutsutaan suomeksikin hiatukseksi. Luulisin, että tuo hiatus on tavallisin tapa minullakin sanoa /saada/. Kirjakielen muoto ja savolainen /saaha/ esiintynevät myös, joskus jopa länsisuomalainen /saara/.

Profile  

PostPosted: Mon 19 Mar 2012, 11:03 
cuneiform
cuneiform

Kirjoitin siitä, että mikä on minulle mieluisin ilmaisutapa:D Ja kylhän ne jotkut aiheet oli vähän jänniä.

taylorS wrote:
Something about the word "child" seems to lend itself to attracting redundant pluralization.

Profile  

PostPosted: Mon 19 Mar 2012, 15:53 
roman
roman

Huomasin toissa päivänä että englannin kielen luetun ymmärtämisen kokeessa oli bill brysonin mother tongue-kirjasta otettu pätkä. Mua huolestuttaa vähän - maksaako yo-kirjotuslautakunta näistä pätkistä mitään? Siinä tapauksessa on hävettävää että suomen opetusministeriö on maksanut sille laiskalle idiotille siitä paskatekstistä. Samassa kirjassa Bryson väittää että koska suomen kielessä ei ole ollut kirosanoja, sana "ravintolassa" on otettu käyttöön suomen ainoana kirosanana.

muitakin hämmettävän typeriä väitteitä muista kielistä ja kielitieteestä löyty lähestulkoon joka sivulta.

Profile  

PostPosted: Mon 19 Mar 2012, 16:00 
roman
roman

Systemzwang wrote:
Samassa kirjassa Bryson väittää että koska suomen kielessä ei ole ollut kirosanoja, sana "ravintolassa" on otettu käyttöön suomen ainoana kirosanana..

Se joka väittää että suomessa ei ole kirosanoja ei ole kyllä eläessään kuullut lausettakaan suomea. [:D]

Profile  

PostPosted: Tue 20 Mar 2012, 19:33 
mayan
mayan

Harrastin joskus voimasanana suunnilleen merkityksessä 'voih' italian sanaa perché 'miksi'. Myöhemmin tajusin, että kaikki varmasti kuulivat sen eräänä ääntöasultaan varsin samankaltaisena suomen sanana ja luulivat minun tulleen hyvinkin roisiksi.

Systemzwang, oletko sinä suomalainen? Enpä ole koskaan ennen tajunnut.

Profile  

PostPosted: Tue 20 Mar 2012, 20:26 
cuneiform
cuneiform

Voi ravintolassa, mitä ravintolassaa jotkut kirjoittaa. Ja vielä saa sen ravintolassansa julkaistuksi. Nyt meni minun päiväni ihan ravintolassoiksi.
Spoiler: show
Image

Profile  

PostPosted: Tue 20 Mar 2012, 20:42 
roman
roman

Omzinesý wrote:
Harrastin joskus voimasanana suunnilleen merkityksessä 'voih' italian sanaa perché 'miksi'. Myöhemmin tajusin, että kaikki varmasti kuulivat sen eräänä ääntöasultaan varsin samankaltaisena suomen sanana ja luulivat minun tulleen hyvinkin roisiksi.

Systemzwang, oletko sinä suomalainen? Enpä ole koskaan ennen tajunnut.

pelkkä hurri vaan

mutta muistaakseni olen kyllä silloin tällöin kirjoittanu juttuja sekä suomeksi että suomenkielestä täälä sivustolla (muistaakseni en täsä keskustelussa), saattaa toki olla aikoja sitten, joten ymmärrän täysin ellei tämä on kaikille selvä

Profile  

PostPosted: Wed 21 Mar 2012, 20:51 
mayan
mayan

Systemzwang wrote:
pelkkä hurri vaan

mutta muistaakseni olen kyllä silloin tällöin kirjoittanu juttuja sekä suomeksi että suomenkielestä täälä sivustolla (muistaakseni en täsä keskustelussa), saattaa toki olla aikoja sitten, joten ymmärrän täysin ellei tämä on kaikille selvä

Muistan kyllä, että joku ainakin puoliäidinkielisesti suomea haastava pyöri foorumilla, mutta päähäni ei mahdu identifiointia kaikista nimimerkeistä, ja siitä kun olet osallistunut suomesta puhumiseen taitaa tosiaan olla aikaa. Nimimerkkisi kuulostaa saksalta, joten alitajuosesti niputin sinut saksalaisten luokaan, pahoitteluni.
No, kiva että olet mukana!!! [:D]

Profile  

PostPosted: Wed 21 Mar 2012, 23:23 
roman
roman

Nimimerkki "Systemzwang" on peräisin kielitieteestä. Se on nimike oletetulle ilmiölle joka jostain syystä oli kovassa suosiossa saksankielisten kielitieteilijöitten keskuudessa viime vuosisadan aikana. Oletettin että jonkummoista symmetria jotenkin aina kehittyy kielissä, tai piirteet jotenkin kehittyvät yksinkertaiseen kaavamaiseen rakenteeseen. Ja että just semmoseen kielten kehitys aina pyrkii. Tämähän ei pidä paikkaansa. Usein, toki, semmosia piirteitä löytyy, mutta yhtä usein voi löytää poikkeuksia tästä.

Lyhentääkseni koko tarua, tämä saksankielinen sana on levinnyt kielitieteelliseksi sanaksi muissakin kielissä. (Huomatkaa että saksa oli tärkeä maa 1800- ja 1900-lukujen kielitieteen kehityksessä.)

Profile  

PostPosted: Fri 30 Mar 2012, 12:39 
mayan
mayan

Voitaisihan täällä keskustella keinokielistäkin, vaihteeksi ensimmäisellä kotimaisella (tai ulkomaisella jos henkilö sattuu muualla sijaitsemaan).

Mitäs kieliä teillä on. Minun täytyy tunnustaa, etä osaan yhdistää nimimerkin ja postit varsin huonosti.

Minä olen nyt taas muutaman päivän yrittänyt johtaa gorrimin verbejä kàhičálin verbeistä, eräänlaista keinokielihistoriaa vaiko keinotekoista historiallista kielitiedettä. Se vain on hirveän vaikeaa, kun en saa päätettyä kàhičálinkaan verbin lopullista muotoa.

Last edited by Omzinesý on Fri 30 Mar 2012, 20:03, edited 1 time in total.

Profile  

PostPosted: Fri 30 Mar 2012, 19:11 
cuneiform
cuneiform

Omzinesý wrote:
kàhičálin

^Tahtoo IPA:na

Itselläni ei oo kuin pari hassua äänne inventaariota:(

taylorS wrote:

Profile  

PostPosted: Fri 30 Mar 2012, 20:02 
mayan
mayan

AK-92 wrote:
Omzinesý wrote:
kàhičálin

^Tahtoo IPA:na

Vielä enemmän tai vähemmän ajankohtainen: http://aveneca.com/cbb/viewtopic.php?f=6&t=1783&p=77750&hilit=phonology#p77750

[kɑ:˩çi˧t͡ʃɑ:˥l̪i˧]

Profile  

PostPosted: Fri 30 Mar 2012, 23:07 
cuneiform
cuneiform

Minulla ei ole muita kieliä kuin Rireinutire. Kielioppi on vielä vähän levällään ja sanastoakin pitäisi keksiä lisää, mutta kyllä se siitä pikkuhiljaa edistyy.

Minulla on sellainen henkilökohtainen ongelma sanaston kanssa, että minun on hirveän vaikea keksiä sanoja ihan tyhjästä. Tarvitsen aina jonkun olemassaolevan sanan josta lähteä vääntämään. Muutamia esimerkkejä:

mora veitsi <Mora-puukko
susu putous, putoaminen <syksy (Am. Engl. fall)
suri raaste <Engl. grater 'raastin' kuulostaa samalta kuin greater 'suurempi'

Mitenkäs teillä muilla?

Profile  

PostPosted: Sat 31 Mar 2012, 10:13 
mayan
mayan

Oletko koskaan kokeillut sanastogeneraattoria? Siitähän voi saada raakaversion jonka voi sitten itse muokata haluamakseen. Olen joskus kokeillut, mutta en suuremmassa määrin(, koska en tavallisesti edes pääse kunnolla sanastoon asti).

Yritän aina tehdä liian ihmeellisen kieliopin täynnä taivutuskategorioita, jotka oikeasti keksin omasta päästäni. Eivät yleensä toimi. Ja sitten, olen tuhonnut vissiin viisi kieltä yrittämällä tunkea niihin austroneesialaisen alignmentin, jota en koskaan suunnittele niihin alussa. Sitten se täytyy tunkea niihin lisänä, mikä tekee koko kielestä varsinaisen sotkun. Ylipäätään yritän tehdä hienomman morfologian, mitä osaan. On sinänsä hassua, että aloitin keinokielet aikanaan juuri jännästä morfologiasta. Nyt muut osa-alueet ovat ajaneet ohi, ja morfologia on jäänyt riippakiveksi jumittamaan kielet.

Profile  

PostPosted: Sat 31 Mar 2012, 23:48 
cuneiform
cuneiform

En ole ihan varma että sanastogeneraattorista olisi apua. Minä nimittäin aloitin sanaston luomisen sillä että kirjoitin aakkosjärjestyksessä allekkain kaikki Rireinutiren mahdolliset sanavartalot. (Fonologia on melko yksinkertainen joten tavuja ei ole kovin monta erilaista. Kaksitavuisia vartaloita on muutama tuhat.) Sitten rupesin keksimään niille merkityksiä. Tänään meni 1800 rikki.

Ei kai tarvitse hätääntyä jos joku kategoria ei tunnu toimivan. Kyllähän luomukielissäkin on kaikenlaisia ihmevirityksiä.

Profile  

PostPosted: Wed 04 Apr 2012, 10:52 
mayan
mayan

Niin no, minun ongelmani ei niinkään ole semantiikka. Saan jopa kielten syntaksin toimimaan. Yritän vain liikaa morfologian tasolla (ssi aivan muodon), mutta kai siinäkin suurin ongelma on, että reippaus loppuu jossain vaiheessa aina kesken. Sitten kun palaan kielen pariin, olen jo keksinyt jotain uutta ja unohtanut entisen. Taas saa ruveta sovittamaan sitä morfologiaan. Nyt sain viimein Káhicálin fonologian tyydyttävälle tasolle, joten ehkä fonomorfologiakin onnistuu, kun toinen osapuoli ei enää muutu.

Hassu systeemi sinun sanastonluomisessasi. En ole koskaan tulluty moista ajatelleeksikaan, ensin muoto sitten merkitys. Siinä vaiheessahan luulisi jo olevan voiton puolella. Sen kun alkaa kääntää tekstejä, ja valitsee sopivan sanan listasta valmiiiseen merkitykseen, jota tietysti pitää vielä rukata aika lailla.

Profile  

PostPosted: Fri 06 Apr 2012, 22:54 
cuneiform
cuneiform

Omzinesý wrote:
Hassu systeemi sinun sanastonluomisessasi. En ole koskaan tulluty moista ajatelleeksikaan, ensin muoto sitten merkitys.

Niin, se on ehkä vähän erikoinen systeemi, mutta jos se kelpasi Suzette Haden Elginille (Step Five), niin kyllä se kelpaa minullekin.
Quote:
Siinä vaiheessahan luulisi jo olevan voiton puolella. Sen kun alkaa kääntää tekstejä, ja valitsee sopivan sanan listasta valmiiiseen merkitykseen, jota tietysti pitää vielä rukata aika lailla.

Ja siinä iskee taas minun perfektionismini. Kaikki pitää olla heti kerrasta valmista. Se vähän hidastaa työtä, kun ei voi mitään puolivalmista panna paperille. Jokaisen sanan pitää sopia kulttuurin kokonaisuuteen.

Profile  

PostPosted: Mon 16 Apr 2012, 23:58 
cuneiform
cuneiform

*clears throat* Hrm...

Hyvää päivää1. Minä rakastan2 parasta ennen3 normaille hiukset4. Eitä peittä5. Kissanpoikasia.6

Sources of information:
1 Uutiset.
2 Duh.
3 Cereal box.
4 Shampoo bottle.
5 The radiator.
6 I just happen to like kittens.

Yeah, we don't get much exposure to Finnish here... It all made sense on Google Translate though! =D

It truely is a lovely language, however. I wish I had the attention span to learn it...

Profile  

PostPosted: Tue 17 Apr 2012, 08:27 
cuneiform
cuneiform

Älä luata google kääntäjään. Toi sun lause on ihme tilkkutäkki:D
Erillään nuo ovat kyllä järkeviä, paitsi 4, jossa on kirjotusvirhe, ja 5, josta miul ei just nyt oo mitää hajuu, mitä se tarkottaa.

taylorS wrote:

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 153 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Next

All times are UTC + 1 hour [ DST ]