|
När jag fixade lite med flaggikonerna märkte jag att det saknades bra förkortningar för de svenska (och finska) landskapen. ISO använder länsbokstäver, men de täcker ju inte alla landskap, och är dessutom rätt ointuitiva...
Eftersom det gäller de historiska landskapen har jag utgått från de svenska namnen även för de finska. I annat fall anger jag baktanken med en parentes.
Tumregeln är att ta de två första bokstäverna i varje namn, alternativt den första i två sammansatta led, eller första och sista i huvudordet.
Jag använder ÅÄÖ men låter dem inte kontrastera mot AO, så att de ska kunna användas även mer internationellt, eller vad man ska säga.
Här är mitt förslag:
BH Bohuslän BL Blekinge DA Dalarna (DAlarnA fick första tjing på denna kod) DL Dalsland (från DaLsLand, för att undvika förväxling med DA) FI Egentliga Finland / Varsinais-Suomi GO Gotland GÄ Gästrikland HA Halland HE Härjedalen (från lat. HErdalia, pre-1900 HErjedalen, lokalt HErjeådalen) HL Hälsingland (från HeLsingLand) JÄ Jämtland KA Karelen / Karjala LA Lappland / Lappi ME Medelpad NE Närke (från NärkE samt äldre stavningen NErike) NY Nyland / Uusimaa SA Satakunda / Satakunta SK Skåne SM Småland SX Savolax / Savo SÖ Södermanland TA Tavastland / Häme UP Uppland VB Västerbotten VG Västergötland VM Västmanland VÄ Värmland ÅL Åland / Ahvenhanmaa ÅN Ångermanland ÖB Österbotten / Pohjanmaa ÖG Östergötland ÖL Öland
Synpunkter?
_________________  К ЕРВЕНСКИЙ
|